![]() Minder statig, minder edel dan Van Eyck, is Metsys ook minder priesterlijk en meer menschelijk. Doch is hij reeds een schilder der Renaissance, daarentegen onderging hij zeer weinig en slechts op het einde zijns levens dien Italiaanschen invloed, die zich, na hem, met meer en meer kracht aan zijne opvolgers moest opdringen. En zeker kan men dien invloed betreuren, maar men moet toch erkennen, dat hij onvermijdelijk was. Alles inderdaad dreef de door Metsys'' adem bezielde leerlingen en medestrevers naar Italië: de verstandelijke rijzing van den tijd, de minachting van de humanisten voor de middeleeuwen, de aantrekking van het nieuwe, de roem van Rafaël en van Michele Angelo en bovenal de verandering van smaak en mode, die nu voorliefde toonden voor mythologische tafereelen, voor naakte figuren, kortom voor al de sieraden dier oudheid, die de algemeene bewondering en. Reeds op het einde der XV e eeuw waren vele teekenen dier nieuwe richting zichtbaar. Bij de blijde inkomst van Philips den Schoone, te Antwerpen, in 1494, verbeelden drie naakte meisjes de heidensche godinnen in de voorstelling van het vonnis van Paris Ga naar voetnoot 2. |
![]() De naam geeft het al weg: in de zestiende eeuw was dit de woning van de schilder Peter Paul Rubens. Maar dit gebouw heeft meer geschiedenis dan die van een schilderswoning. Ooit was het zelfs een gevangenis. In 1937 kocht de stad het huis op en richtte het in als museum. Zo werden twee originele delen van Rubens huist bewaard, de tuin en het portiek. Tip van Simon: De ticketshop is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en rolwagens, maar met een manuele rolstoel kan je enkel de benedenverdieping van het museum bezoeken. De toiletten zijn voor iedereen bereikbaar, maar niet altijd even praktisch. Ook de tuin van het Rubenshuis is toegankelijk, maar let wel op de kasseien. Als de kasseien te moeilijk zijn, heb je gelukkig nog altijd het grindpad om de tuin te ontdekken. Bron: Simon Verbruggen. Wapper 9-11, 2000 Antwerpen, Antwerpen, België. |
![]() Het is een lofzang op de schilderkunst en benadrukt de rol van schilders en hun beschermers. Apelles zelf werd zowel in zijn eigen tijd als tijdens de renaissance beschouwd als de grootste schilder uit de oudheid en zelfs aller tijden. De tekening is van de hand van Antwerpenaar Jan Wierix 1594, Antwerpen -1616, Brussel. |
![]() In 1608 keerde Rubens terug naar Antwerpen als officiële hofschilder van de Lage Landen. Die titel werd hem verleend door de aartshertogen Albert van Oostenrijk en Isabella van Spanje. In die periode kocht de kunstenaar een huis met een stuk grond aan het Wapperplein - nu het Antwerpse stadscentrum - en renoveerde het volledig. Geïnspireerd door de architectuur van de Romeinse oudheid en de renaissance tekende hij zelf de renovatieplannen en toverde hij een gewoon Vlaams huis om tot een palazzo. |
![]() 1494-1533 binnen de renaissance in de Noordelijke Nederlanden. Er waren werken te zien van internationaal bekende kunstenaars als de schilder en graficus Albrecht Dürer uit Duitsland, de landschapsschilder Joachim Patinir uit Antwerpen en de Italiaanse graficus Marcantonio Raimondi. De drie beroemde altaarstukken van Lucas Laatste Oordeel, Dans om het gouden kalf en Christus geneest de blinde van Jericho werden voor het eerst weer samen getoond. |
![]() Hij was de grondlegger van de Antwerpse schilderschool en maakte de overgang van de gotische naar de renaissanceschilderkunst. Maar er is ook werk van andere renaissance schilders als Jan Gossaert 1478-1532 en Maarten van Heemskerck 1498-1574. Hier hangen de drie grote Vlaamse barok schilders uit de 17 e -eeuw naast elkaar: Peter Paul Rubens 1577-1640, Jacob Jordaens 1593-1678 en Antoon van Dyck 1599-1641. Rubens was niet alleen een ongelofelijk goede schilder maar ook de spil in een schilder imperium: bij hem werkten tientallen leerlingen en collega schilders tegelijkertijd aan diverse opdrachten van koningshuizen, aristocraten, kloosters en kerken uit Spanje, Italië, Frankrijk, Engeland en de zuidelijke Nederlanden. Jordaens maakte zelfstandig vooral mythologische en Bijbelse taferelen. Hij werd protestant maar bleef in Antwerpen werken, zelfs voor katholieke kerken. |
![]() Bekijk en download kunst uit Vlaamse musea en erfgoedinstellingen. Ontdek meer dan 22.000 beelden uit meer dan 60 Vlaamse collecties. De beeldbank van Vlaamse musea en erfgoedinstellingen verzamelt 30.000 beelden van design, beeldhouwkunst, archeologie, erfgoed, schilderkunst en werken van de Topstukkenlijst. De professionele fotografie, de hoge resolutie van de beelden en het grote aantal detailfoto's' zorgen voor een kwalitatief aanbod. Gratis én geautoriseerd. Bij het digitaliseren geven collectiebeheerders toestemming om deze beelden vrij te geven voor niet-commercieel gebruik. Onderwijs, partners en kunstliefhebbers kunnen de beelden dus met een gerust hart downloaden. Art in Flanders is het centrale aanspreekpunt voor commercieel gebruik van deze beelden. We zijn de schakel tussen jou en de beheerder van het beeld, en helpen je graag persoonlijk verder. Kunst in de kijker. De biechtstoelen van de Sint Pauluskerk Antwerpen. |
![]() Delen op Twitter Delen op Facebook. Peter Paul Rubens is een van de grootste schilders aller tijden. Zijn monumentale erfgoed blijft de trots van Vlaanderen en van zijn thuisstad Antwerpen. In de kathedraal, het Museum voor Schone Kunsten en het Rubenshuis is Peter Paul Rubens alomtegenwoordig. Deze drie meesterwerken getuigen van zijn buitengewone talent. Zelfportret van Rubens. Rubens schilderde slechts vier zelfportretten. Hij portretteerde zichzelf als een zelfbewuste en voorname heer, nooit als schilder. |
![]() De Grote Markt is een prachtig plein en officieel het centrum van Antwerpen, maar de Groenmarkt is levendiger. Deze markt was ooit in gebruik als parkeerplaats, maar is nu een autovrij plein met talloze terrasjes en restaurants. Midden op dit plein staat een standbeeld van de schilder Peter Paul Rubens, die in Antwerpen woonde. |
![]() Lambert van Noort en Henri Bles: Berouwvolle Heilige Hiëronymus detail. De Nederlandse schilder en tekenaar Lambert van Noort werd omstreeks 1520 geboren in Amersfoort. Hij vestigde zich in Antwerpen, waar hij in 1549 als meester tot het schildersgilde werd toegelaten. |
![]() door het bankroet van de koning. In dat geval werd zelfs zondertoelating geplunderd, zoals de stad Antwerpen in 1576 met de Spaanse Furiemocht ondervinden. Dit schilderijstelt in vogelperspectief een weids imaginair landschap onder een rustige hemelvoor. Links verheft zich een rotsmassa, rechts slingert een rivier zich naar dehorizon. De subtiele opeenvolging van bruine, groene en blauwe zones wekt deindruk van een oneindige perspectief. Dit gevoelig weergegeven tafereel is hetwerk van Joachim Patinir die in de eerste plaats een landschapsschilder schijntte zijn geweest. Zo werd hij althans omschreven door zijn collega en vriendAlbrecht Drer, toen die in 1520 te Antwerpenverbleef. Patinir was wellicht niet de eerste schilder die deze specialiteitbeoefende, maar hij droeg in hoge mate bij tot het omkeren van de formeleverhouding tussen landschap en menselijke figuur. |